Šéf ZAP množstvo vyrobených automobilov hodnotí vzhľadom na okolnosti
ako "vynikajúci výsledok". "Ešte začiatkom jesene sme prognózovali
pokles o viac ako 20 %. Výsledok dosiahnutý automobilovým priemyslom v
roku 2020 sa pričinil o to, že sa nenaplnili pôvodné katastrofické
predpovede o dvojcifernom hospodárskom poklese slovenskej ekonomiky,"
uviedol Matušek.
Automobily a súčiastky pre ich výrobu tvoria prakticky 50 % exportu
priemyslu Slovenskej republiky. Podľa ZAP je preto dôležité, aby sa
výroba v roku 2021 zvýšila nad jeden milión kusov automobilov. Na
Slovensku ZAP očakáva v tomto roku oživenie trhu a predpokladá, že
predaj dosiahne okolo 95.000 registrácií nových vozidiel.
Slovenskému trhu s novými vozidlami sa nepodarilo dobehnúť manko, ktoré
spôsobili opatrenia vlády a zatváranie prevádzok a poklesol o 25 %
oproti rekordnému roku 2019 na 84.909 áut. "Tento výsledok sa radí na úroveň roku 2014,"
uviedol výkonný viceprezident Pavol Prepiak. Negatívom roku 2020 podľa
neho bolo aj to, že sa nepodarilo zmeniť systém registračných poplatkov
a vzrástol podiel individuálne dovezených jazdených vozidiel aj ich
priemerný vek. "Až viac ako 36 % všetkých dovezených jazdených vozidiel bolo starších ako desať rokov," uviedol Prepiak.
Matušek ocenil legislatívne opatrenia na minimalizáciu vplyvov pandémie nového koronavírusu. "Boli
to nástroje, ktoré nám pomohli pružne reagovať na vývoj situácie na
trhoch a úspešne rozbehnúť výrobu po tom, čo bola prakticky celá Európa
odstavená. Sme radi, že aj napriek tomu, že Slovensko nebolo na takúto
situáciu pripravené, vláda reagovala," doplnil Matušek.
Prezident ZAP zdôraznil, že hoci sa automobilky ešte nevyrovnali
s pandémiou, musia aktívne pracovať na plnení záväzkov prijatých v rámci
schvaľovania stratégií zelenej a udržateľnej Európy. Napríklad
v oblasti elektromobility a príslušnej nabíjacej infraštruktúry podľa
neho Slovensko výrazne zaostáva.